Ander Nieuws (2019)

Beilerstraat 30
             9401 PL Assen

WoordWies

Veur de liefhebbers van de Nedersaksische taal is ter un leuke App veur de tillefoon uutevond'n, waormet iej oew kennis van disse taal könt test'n.
De introductie van de App, WoordWies genaamd, wödt op maondag 16 december in Assen edaon.
In biejgaond stukje kö'j der meer oaver leaz'n.

(klik op ut plaatje um de uutnödiging te bekiek'n)

Aankondiging boek 'Twentse en Achterhoekse Klokken'

Van de schrijver drs. Eric J.B. Veldboer

Een lang gekoesterde wens van mij, gaat binnenkort in vervulling! Een fraai geïllustreerd boek over Twentse en Achterhoekse klokken, oorsprong en makers 1600 - 1800, ga ik namelijk in maart 2020 uitgeven in eigen beheer. In het boek komt veel nieuwe, cultuur-historische informatie aan bod evenals prachtige foto's van bekende klokkenmakers als Ruempol, Ringelenberg, Schooltink, Rathmer, Sprakel, Ter Swaek, Bakker, Knoef, Rekers en Van Heilbron.
Ter introductie bied ik geïnteresseerden nu al de gelegenheid zich in te schrijven met korting voor dit boek. De verdere informatie hierover treft u in de bijlage aan.

Twentse en Achterhoekse Klokken
Twentse en Achterhoekse Klokken, oorsprong en makers 1600 - 1800

Open Monumentendagen Bronckhorst 2019
met activiteiten op woensdag 11 september, zaterdag 14 en zondag 15 september.

De diverse activiteiten worden 'geclusterd' georganiseerd in verschillende kernen in de gemeente Bronckhorst. Die van de oude gemeente Steenderen vinden plaats in en rond de Sint Martinuskerk in Baak. Klik op de foto hieronder om de brochure met het volledige programma in te zien.

Open Monumentendagen Bronckhorst 2019

Lintje voor Wim Jansen

Z
aterdag 31 augustus 2019 is tijdens de viering van het 15-jarig jubileum van de Stichting IJsselhoeven Steendernaar Wim Jansen koninklijk onderscheiden tot 'Lid in de Orde van Oranje-Nassau'. Wim was vanaf 2006 vrijwilliger voor deze stichting en is nu met pensioen. Intussen zet Wim zijn kennis ook in als lid van de Archiefcommissie van onze vereniging. Wim, gefeliciteerd!

Lintje Wim Jansen
Bron foto: website Stichting IJsselhoeven

Huldiging Hans Klompenhouwer, woensdag 8 mei 2019

Duizendpoot Hans Klompenhouwer werd vanmiddag koninklijk onderscheiden door burgemeester Marianne Besselink. Hij is nu Lid in de Orde van Oranje-Nassau. Het opspelden van het bijbehorende lintje vond plaats in de kapel in Bronkhorst. Hans werd naar de kapel gelokt voor het 45-jarig jubileum van de SOGK, de organisatie waarvoor hij altijd paraat was als vrijwilliger. Na aankomst van de burgemeester stroomde de kapel tot de laatste stoel vol met belangstellenden en familie; toen begon bij Hans toch wel een lichtje te branden dat er meer aan de hand was dan alleen een jubileum bijeenkomst. Zoals gebruikelijk was de huldiging zorgvuldig voor hem geheim gehouden.
Naast al zijn activiteiten voor andere instanties zoals muziekvereniging, zwembad en sporthal, is Hans ook zeer actief als vrijwilliger voor de Historische Vereniging Steenderen. Daar helpt hij mee het archief te digitaliseren, heeft hij veel ideeën voor verbeteringen in de archiefruimte en tijdens activiteiten is hij altijd bereid om een handje te helpen. Hans, ook van harte gefeliciteerd namens de HVS en bedankt voor je tomeloze inzet (foto's).

Lintje Hans Klompenhouwer Lintje Hans Klompenhouwer Lintje Hans Klompenhouwer

Foto: Achterhoek Nieuws b.v./Liesbeth Spaansen

Tentoonstelling IJsclub 'de Molenkolk' 100 jaar 23 en 24 februari 2019 bij de HVS

Op 16 februari viert de Steenderense ijsclub 'de Molenkolk' haar 100 jarig bestaan. Op deze zaterdag is er vanaf 14.00 uur voor leden en genodigden in de 'Ieskeet' aan de Toldijkseweg in Steenderen o.a. een (foto)tentoonstelling met foto's en attributen, verzameld vanaf ca. 1934 tot heden.

IJsclub 'de Molenkolk' 100 jaar
Bron foto: website IJsclub 'de Molenkolk'

De tentoonstelling zal daarna nog op 23 en 24 februari zijn te bezichtigen bij de Historische Vereniging Steenderen.

Locatie: gebouw 'de Steenuil'
             Burgemeester Smitstraat 19